Na lang wachten weer een reisverslag! - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Evi Kadt - WaarBenJij.nu Na lang wachten weer een reisverslag! - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Evi Kadt - WaarBenJij.nu

Na lang wachten weer een reisverslag!

Blijf op de hoogte en volg Evi

02 Juni 2014 | Filipijnen, Calinan

Lieve lezers!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst een verslag geplaatst heb. Sorry hiervoor, ik heb het kortom zo druk gehad dat ik geen tijd meer had om te schrijven haha. Dus hierbij het verslag van de afgelopen weken.

Week van 13 t/m 18 mei.
Het was een drukke maar ook super leuke week met veel actie!
De week begon met onze dienst op de ER. Moniek en ik hadden niet heel veel interessante dingen totdat er een vrouw binnen kwam die zwanger was van een overleden kindje. We schrokken best wel maar tegelijkertijd zijn we wel meteen in actie gekomen met de vragen wat er nu ging gebeuren en of we hier bij aanwezig mochten zijn. Het kindje was 18 weken oud. Na wat navragen werd het ons duidelijk dat vandaag nog de weeën opgewekt gingen worden en we bij de bevalling aanwezig mochten zijn. De sfeer tijdens de bevalling was apart om mee te maken. Ik heb mogen assisteren bij de curettage nadat het kindje geboren was. Er heftig en soms wel een beetje naar om de vrouw pijn te moeten doen. Gelukkig heeft ze wat medicijnen gekregen zodat ze wat ging slapen. Naderhand hebben we uitgebreid het kindje mogen bekijken en vasthouden. Het was een jongetje en al helemaal compleet, alle vingertjes en teentjes! Er waren al een paar botjes en de rest in aanmaak. Heel bijzonder om te zien dat ze hier bidden bij het voor het eerst vastpakken van het kind, dit omdat ook hij een kind is en elk kind dat overleden is op deze manier behandelt word. We hebben heel veel geleerd en meegemaakt en het was super interessant!
Woensdag en donderdag zijn we veel bezig geweest voor de inkopen van ons actie geld. We zijn samen met Helen en Doods naar de Shopping Mall geweest om voor maarliefst €450 ongeveer aan kleren, slippers, speelgoed voor het rampgebied en speelgoed met een kleine tafel en stoelen voor het ziekenhuis te gaan halen. Ik heb nog nooit zoveel speelgoed en kleren gekocht.... Na ons hele avontuur zijn we 's avonds echt HEERLIJK gaan eten bij de bonte koe, dit is een Nederlands restaurant in Davao! Nou we hebben gegeten, we wisten niet wat we moesten kiezen op de kaart. (Ik heb stokbrood met kruidenboter, tomatensoep en spare ribs met frietjes op.)
De volgende dag zijn we al vroeg begonnen met het inrichten van de kinderafdeling. De hele dag wist niemand wat ze meemaakte. We hebben met muurstickers de witte wanden beplakt en met glow in the dark sterren het plafond versierd. Wat zag alleen dit er al vrolijk uit!! In de hoek hebben we de kleine tafel met stoeltjes opgezet en de boxen met al het speelgoed uitgestald. De kinderen werden gelijk al nieuwsgierig toen Martijn en arno de knikkerbaan gingen opzetten. Het was zo leuk om te zien dat alle kinderen meteen al gingen spelen en allemaal eindelijk hun bedje uit waren. Even geen ziek zijn meer en lekker kind zijn. We zijn echt mega blij en trots met het resultaat!
Vrijdag was het dan eindelijk zover Anouk kwam eindelijk ook aan! Ik had er heel veel zin in en vind het super leuk dat ze er ook is! Na een knuffel was het een grote chaos in ons huisje, met 14 mensen en 2 slaapkamers kan dat natuurlijk ook niet anders. Maar dit is allemaal weer goed gekomen hoor. Die avond hebben alle Nederlandse studenten een welkome's party gehad. Het was erg gezellig en ze hadden een spandoek met onze foto's erop. We hebben lekker gegeten en zijn na wat drinken onze spullen gaan pakken want die nacht ging ons avontuur naar het rampgebied beginnen.
We zijn om 12 uur 's nachts vertrokken naar een plaatsje waar de tyfoon Pablo overheen is gegaan. We gaan niet naar het rampgebied van afgelopen jaar want hier konden ze onze veiligheid niet garanderen. De reis heeft 13uur geduurd dus jullie kunnen vast begrijpen hoe moe we bij aankomst waren... Na veel wachten waren we uiteindelijk in het getroffen gebied. Het was ontzettend warm, we hebben het nog niet zo heet gehad in onze hele reis. Het was veel drukker dan we verwacht hadden en we waren best onder de indruk van de menigte mensen. De huisje zagen er arm uit maar ze stonden er alweer alleen je kon merken dat de bevolking erg arm was. We waren de eerste hulpverleners in 2jaar die daar zijn gekomen. Ruben vertelde dat een man 4uur heeft gelopen naar ons omdat hij had gehoord dat wij er kwamen, we schrokken best wel van dit verhaal. Maargoed we zijn aan de slag gegaan om onze spullen te verdelen. We hadden niet genoeg spullen om alle kinderen kleren, slippers en speelgoed te geven dus we hebben het helaas moeten verdelen. Maar zoals Ruben al zei we hebben ze in ieder geval kunnen helpen. Het was wel erg indrukwekkend hoe graag de moeders hun kinderen naar voren wilde hebben. Het was duwen en trekken om voor te gaan. Gelukkig heeft het personeel ons geholpen om het enigszins in goede banen te kunnen leiden. We hebben toen er klaar waren nog mee eten uitgedeeld en zijn toen weer terug gaan rijden naar onze slaapplek in Mati, 4uur terug. Na een heerlijke douche en bed zijn we de volgende dag heel blij gemaakt met een prachtig wit strand en een blauwe zee. We hebben heel veel gelachen en spelletjes gedaan met het personeel.
Het was echt een top weekend en we hebben ontzettend genoten!

De week van 19 t/m 26 mei.
De eerste diensten in het weeshuis zijn begonnen. Wat een leuke en lieve kinderen. We hebben wat spelletjes gedaan en getekend. Ze vinden het allemaal prachtig ook al zijn de jongste kinderen 4 en de oudste 17 jaar. Samen doen ze alles. Ook hebben we de scholen van de kinderen bezocht. Dit zag er goed uit. Ook hier zien de klassen er heel leuk uit. Er zijn veel kleuren en allemaal plaatjes met Engelse woorden en teksten. We hebben het idee dat het hier ongeveer hetzelfde gaat in de les als in Nederland.
Woensdag na het vaccineren zijn we 5 dagen naar Bohol geweest. Een mooi eiland waar we heerlijk vakantie hebben gehouden. Eerst zijn we naar Cebu gevlogen en hier hebben we in een hotel overnacht. De vakantie stemming zat er al in en het was echt top om weer eens een warme douche te hebben! De volgende morgen hebben we heerlijk ontbeten en de boot naar Bohol gepakt. Het was een tocht van 2uur en toen we aankwamen werden we al doodgegooid met tours over het eiland, dus echt even vakantie!
Bij aankomst in het resort waren we helemaal blij, een mooi huisje, grote badkamer met warme douche, zwembad en een restaurant en winkel van een Zwitserse eigenaar dus weer wat lekkere Europese producten die we mistte!
Snel onze zwemkleren aan en meteen naar de zee! Dit was Een wauw momentje! Ik heb nog nooit zo'n mooi blauw water gezien. Mooie rotsen en palmbomen met zonsondergang, dit was erg genieten. Er zit een top restaurant aan de zee waar we op een avond na het hele weekend zijn geweest. Even geen rijst maar lekkere penne carbonara, salade, spare ribs en natuurlijk ook top cocktails!
We hebben als echte toeristen de volgende dag een tour gereserveerd naar de Chocolate Hills, Tasjier aapjes en de zipline. De Chocolate Hills zijn allemaal kleine heuvels die eens in de zoveel tijd bruin kleuren. Bij onze waren ze nog groen maar het was alsnog mooi om te zien.
De Tasjier aapjes zijn hele kleine aapjes die zo lelijk zijn dat ze gewoon schattig zijn. Na 6 van die aapjes en een half uur verder zijn we door gegaan naar de zipline.
Wat een ervaring zeg! Met knikkende knieën zijn Senna en ik samen van deze attractie af gegaan. Dit is dus een kabel van ongeveer 550m lang gespannen over een ravijn van denk ik zo'n 200 a 300 meter hoog. We werden in een zak gehesen en als Een soort van tokkelbaan over de kabel heen gezipt. In het begin doodeng maar zo vet! Een uitzicht, nou het was prachtig en een kick echt tof!
De volgende dag zijn we met een boot eilandjes gaan hoppen. We hebben gesnorkeld in een gebied. Het was erg mooi, je zag veel koraal en visjes en ik heb Nemo gezien! Ook zijn we gaan snorkelen een eind de zee op waar we dus wilde reuze schildpadden hebben gezien. Het was kraakhelder water waardoor we top de bodem konden kijken. Wat een beesten zeg echt heel apart om ze gewoon in het wild te zien zwemmen een aantal meter onder je. Wat echt grappig was, was dat tijdens het gewone snorkelen er ook veel Chinezen waren die niet konden zwemmen dus er waren geweldige creaties van snorkelende mensen met een zwemvest aan half onder water. Je kan jezelf wel indenken hoe dit eruit heeft gezien. Toen we klaar waren zijn we terug gevaren na de zee en lekker wat gaan eten. 'S avonds zijn we naar een kroeg gegaan waar ik een paar drutense jongens ben tegen gekomen. Heel apart om aan de andere kant van de wereld in een barretje in Bohol je ex collega tegen te komen. We hebben heel erg gelachen en zijn pas vroeg in de morgen weer terug gegaan naar ons hotel.
2uur later gingen we namelijk al zwemmen met de whalesharks. Wauw wat een beesten zeg! In het Nederlands heten ze walvishaaien en ze zijn op hun maximale lengte van 12 meter lang. We hadden dit niet willen missen! Een half uur lang hebben er kunnen snorkelen en zwemmen tussen deze beesten. Soms was het best eng maar wel mega gaaf! Roos was vandaag ook jarig dus we hebben ook haar verjaardag gevierd. Bij terugkomst hebben we in de zee bij ons resort nog onderwater foto's gemaakt en gesnorkeld want er liggen heel veel zeesterren hier en je kan veel vissen zien bij de rotsen. 'S avonds hebben we in een luxe restaurant gegeten en zijn we helemaal kapot van de indrukken (en de stapavond) heerlijk gaan slapen. Helaas was de volgende dag weer aangebroken om naar huis te gaan. Het was echt een top weekend en we hebben het ontzettend naar onze zin gehad!

De week van 26 mei t/m 1 juni.
Woensdag zijn we al heel vroeg opgestaan om onze leraar Hans en zijn dochter Sofie op te gaan pikken vanaf het vliegveld. Zij komen hier voor 2 weekjes kijken en vakantie houden.
We hadden er echt heel veel zin in dat hun kwamen en waren ook helemaal enthousiast om ze op te kunnen gaan halen en hun te verrassen.
In onze groepsshirtjes kwamen we net aanlopen toen Hans en Sofie net uit de deur stapte.
Hans was helemaal blij en verrast dat wij er waren en ik had kippenvel van zijn reactie echt super lief. We hebben hun op de weg naar Calinan veel verhalen verteld over wat we allemaal al hebben meegemaakt. We hebben ze een rondleiding gegeven in het ziekenhuis en ze zijn daarna naar hun resort gebracht.
Jolein en ik zijn die middag naar het weeshuis gegaan en hebben samen met de sportstudenten alle weeskinderen meegenomen naar het zwembad. Ze waren helemaal enthousiast en we hebben een hele leuke en gezellige middag gehad. Met heel veel plezier, dolle en gek doen in het water. 'S avonds zijn we samen met Hans en Sofie naar een kerkdienst geweest en lekker uit gaan eten bij Fatmat, een restaurantje hier in Calinan. Na veel verhalen zijn we terug gegaan want ik wilde natuurlijk erg graag met Boudewyn skypen wat het was tenslotte zijn gala dag en dit kon ik natuurlijk niet missen!
Vrijdag tot en met zondag zijn we een weekendje naar Samal geweest. We hebben lekker uitgerust en veel in het zwembad gelegen. Zaterdags hebben we gedoken. Dit was ook weer een prachtige ervaring en zeker voor herhaling vatbaar! De wereld onder water is zo mooi. Al het koraal is prachtig, alle kleuren zijn mooi en het voelt zoveel anders om daar te zwemmen. Het koraal voelt heel zacht en de vissen zie je in alle kleuren en maten. Dit gaan we zeker nog vaker doen!
We hebben 2 avonden gezellig met z'n alle gebbq't. De meiden van sport waren ook mee en Hans en Sofie hadden het ook erg gezellig met ons. We hebben veel gelachen en vooral tijdens het spelletje, wie ben ik. Erg simpel maar super leuk!

Sorry allemaal dat het zo'n mega verhaal is geworden maar ik wil niets overslaan van mijn geweldige tijd hier!
We hebben nog 3 weken te gaan tot onze vakantie, de tijd gaat zo snel en we willen nog lang niet gaan.
Ik zal snel weer iets van mezelf laten horen en dan niet meer met zo'n mega tekst!

Liefs vanuit de Filipijnen!

• 03 Juni 2014 - 12:03

Gerry En Jan Bijmans:

Hoi Evi, wat heb jij n hoop gezien en meegemaakt zeg prent het goed in je geheugen om het nooit meer te vergeten want dit moet geweldig zijn,ik zou bijna jaloers worden.Ik ben nieuwsgierig naar jouw volgende verslag.Heel veel groeten en kussen van jan en gerry.doei

• 03 Juni 2014 - 20:17

Margreet:

Hallo meiske,

ik heb een stijve nek gekregen van dat mega verhaal van jou! Als je zo alles leest dan is het net één grote vakantie. Hopelijk kunnen jullie de komende 3 weken nog wat stage ervaring opdoen en zodoende nog wat betekenen voor de mensen daar, maar dat zal vast lukken! Tot bels en skype. Kus van mama

• 13 Juni 2014 - 18:45

Marijke Croonen:

Hoi lieve schat,

Wat een wauw verhaal. In een ademteug gelezen. Wat zal jij dadelijk af moeten kicken hier in ons saaie landje. Ik kan me voorstellen dat je zo geniet. Maar het contrast is groot, de rijkdom van de natuur en de armoede waar veel mensen in leven. Nog twee weken stage en dan zit het erop. Dan nog het volgende avontuur naar het mooie Thailand. Evi nog heel veel plezier en weer tot het volgende verhaal.Ik kijk er weer naar uit. Heel veel knuffels van Jan en mij. xxxx